Hallo,
habe seit ein paar Tagen nun auch 1und1 VoIP. Funktioniert bis jetzt auch wunderbar! Da ich einen Pocket PC mit W-Lan besitze (Dell Axim X30), suchte ich nach passender VoIP Software und wurde auch fündig -> SJ Phone bzw. X-Pro (sind wohl die Populärsten). Ich lud mir SJ Phone, weil es kostenlos ist. Allerdings kann man sich eben nach Eingabe aller von 1und1 angegebenen Einstellungen nicht am Sip-Server anmelden (Wie oft hier im Forum oft beschrieben). Wenn man allerdings einen anderen Stun-Server wählt sei es stun.softjoys.com, stun.sipgate.de oder stun.gmx.de kann man plötzlich ausgehende Gespräche führen mit der Ausnahme, dass man den Angerufenen nicht hört. Eingehende Gespräche kommen gar nicht an. Auch eine Email an 1und1 ergab keine Lösung, die verwiesen lediglich darauf lieber das Softphone zu nutzen. :crazy:
Also schaute ich auf der SJ Phone Website nach, in der Anleitung (http://www.sjlabs.com/doc/SJphone Guide PPC2003.pdf) war folgender Abschnitt zu finden, der genau dieses Problem lösen sollte:
Kann jemand damit was anfangen? Wenn ich es richtig verstanden habe ist es doch eigentlich egal welchen Stun- Server nutzt, der von 1und1 arbeiten wohl nich richtig mit dem Programm zusammen und andere Stun Server arbeiten nur teilweise.
Ich hoffe ich konnte ein bisschen aufklären, vielleicht hat jemand nach Durchlesen der Anleitung noch eine Idee. Ansonsten bin ich für jeden Hilfe dankbar wäre nämlich wirklich toll mobil VoIPen zu können :wink:
Grüße solider
habe seit ein paar Tagen nun auch 1und1 VoIP. Funktioniert bis jetzt auch wunderbar! Da ich einen Pocket PC mit W-Lan besitze (Dell Axim X30), suchte ich nach passender VoIP Software und wurde auch fündig -> SJ Phone bzw. X-Pro (sind wohl die Populärsten). Ich lud mir SJ Phone, weil es kostenlos ist. Allerdings kann man sich eben nach Eingabe aller von 1und1 angegebenen Einstellungen nicht am Sip-Server anmelden (Wie oft hier im Forum oft beschrieben). Wenn man allerdings einen anderen Stun-Server wählt sei es stun.softjoys.com, stun.sipgate.de oder stun.gmx.de kann man plötzlich ausgehende Gespräche führen mit der Ausnahme, dass man den Angerufenen nicht hört. Eingehende Gespräche kommen gar nicht an. Auch eine Email an 1und1 ergab keine Lösung, die verwiesen lediglich darauf lieber das Softphone zu nutzen. :crazy:
Also schaute ich auf der SJ Phone Website nach, in der Anleitung (http://www.sjlabs.com/doc/SJphone Guide PPC2003.pdf) war folgender Abschnitt zu finden, der genau dieses Problem lösen sollte:
NAT traversal and SIP
Symptoms that you have problems with NAT:
• Audio goes only one way (either inbound or outbound).
• Incoming calls cannot reach you.
Note: If you experience problems with NAT your best friend(s) is your ITSP support or/and network administrator. Always consult them when in doubt.
Most likely you are behind a NAT if you use an Internet gateway connecting your local network to a broadband network via a DSL or cable modem, use Internet Connection Sharing in Windows XP, or are on a private network (your computer has an IP address like 10.x.x.x, 192.168.x.x, 172.16.0.0 - 172.31.255.255).
If your service profile allows you to do this, you may check if SJphone™ is behind NAT. To do so, switch to Advanced Mode.
You are NOT behind NAT if you see the following:
• NAT/Firewall: Open Internet
You are behind NAT if you see the following:***erscheint bei anderer Stun- Server Eingabe***
• NAT/Firewall: Full Cone NAT
• NAT/Firewall: Restricted Cone NAT
• NAT/Firewall: Port Restricted Cone NAT
• NAT/Firewall: Symmetric NAT
• NAT/Firewall: NAT of Unknown Type
• NAT/Firewall: Symmetric Firewall (Strictly speaking, a symmetric firewall is not a NAT device but SJphone™ works behind a symmetric firewall as it were behind NAT.)
It is unclear if you are or are not behind NAT if you see the following:
• NAT/Firewall: Unknown
• NAT/Firewall: Blocked
SJphone and NAT
NAT (stands for Network Address Translation) is a widely-used solution that allows multiple PCs on a private network to share a single, globally accessible IP address. A main reason to use NAT is the fact that IP addresses rapidly become scarce. In addition, NAT provides an extra layer for network security by obscuring a private network from an outsider. Please note that NAT is not the same thing as a firewall or proxy server.
Unfortunately, NAT makes communications for SJphone™ and other Internet phones much more difficult. The situation is even worsened by the fact that there are several types of NAT, each imposing different restrictions, and different methods are required to traverse a NAT. SJphone™ provides most of them.
NAT traversal methods
Below are NAT traversal methods that SJphone™ supports. Which is to be used, depends on your ITSP, on your network configuration, etc. Always consult your ITSP support or/and network administrator when in doubt.
1. Symmetric media streams: SJphone™ is preconfigured to use it. No additional configuring is required.
2. STUN protocol
3. rport SIP extension
4. OPTIONS request registration refresh
5. Outgoing INVITE transaction refresh
Settings in the Call through SIP Proxy profile type for the NAT traversal
Attention! You must completely understand what you are doing while changing these settings. Always consult your ITSP support or/and network administrator when in doubt.
Consult your ITSP or SIP Proxy administrator on which method to use:
1. A second proxy is used for NAT traversal:
Enter the proxy’s DNS name or IP address to the Proxy for NAT field on the SIP Proxy tab. Enter the port number if it is not a default value (5060) and there is no this information in the NAPTR/SRV DNS records.
Note: If a second proxy for NAT is used, SIP messages do not include the STUN information.
2. One proxy supports NAT traversal or rport.
Disable STUN usage by clearing the Use discovered addresses in SIP option on the STUN tab.
3. One proxy does not support NAT traversal
Use discovered addresses in SIP option on the STUN tab. Enter STUN settings on the STUN tab. For the most cases the default settings are correct. ***Die Lösung nutzt wohl 1und1***
This is the worst case and you may experience problems with calls. Consult your ITSP (Internet Telephony Service Provider) support or/and network administrator in this case.
Kann jemand damit was anfangen? Wenn ich es richtig verstanden habe ist es doch eigentlich egal welchen Stun- Server nutzt, der von 1und1 arbeiten wohl nich richtig mit dem Programm zusammen und andere Stun Server arbeiten nur teilweise.
Ich hoffe ich konnte ein bisschen aufklären, vielleicht hat jemand nach Durchlesen der Anleitung noch eine Idee. Ansonsten bin ich für jeden Hilfe dankbar wäre nämlich wirklich toll mobil VoIPen zu können :wink:
Grüße solider